Hen de Guden

Jag var så upptagen av Geo Stenius att jag fullkomligt hade missat debatten om hen i Hbl. Monika Pensar skrev en kolumn där hon nämnde Gud som hen och kristna bokstavstroende är väl inte kanske kända för att vara de mest toleranta så effekterna lät inte vänta på sig. Som vanligt betraktades det som ett hot mot uppdelningen i man och kvinna, vilket i förlängningen förvånansvärt ofta blir ett hot mot manligheten. Eva svarade briljant på de mer språkliga aspekterna av protesterna. Ingen försöker göra allt könsneutralt (att det ens kommer fram som en faktor här i Finland, som på ett av de inhemska språken bara har ett enda könsneutralt pronomen är fascinerande) och ett enda fjuttigt litet pronomen som komplement kommer inte att rubba patriarkala hierarkier.

Men så skriver en man (jo, det har betydelse att han är man, för där andra skriver ett yrke i presentationen av skribenterna har han skrivit just ”man”) i Hbl den 12 januari att vi i så fall måste avskaffa alla namn som slutar på -a, eftersom de indikerar kön. Monika till exempel, kallar han Hen Monik (oh, finessen!). Han påpekar också att man i Spanien kan heta Jesus Maria och att det visar att ”en reform med god vilja är genomförbar”. Kanske har skribenten aldrig varit i Spanien, jag vet inte, men jag har på känn att han inte skulle bli särskilt populär om han reste dit och började hojta om en avmaskulinisering av alla som har ett namn som slutar på -a. Det är inte en spansk feministisk reform som gör att män i Spanien kan ha namn som slutar på a, utan en oerhört lång tradition av hur man ska räkna släktskap och ge namn. Det finns alltså inte en gudagiven, biologisk koppling mellan namn som slutar på -a och kön.

Vidare skriver den här mannen att ”[d]e kristna ‘hen-teologerna’ vill avskaffa Guds (Jehovas) manliga attribut och kalla detta gudomliga väsen ‘Hen de Guden’ ”. Jag har i ärlighetens namn aldrig träffat några kristna hen-teologer, eller någonsin tidigare hört talas om Hen de Guden (men jag gillar namnet, catchigt tycker jag), men kyrkan är inte ett av de ställen som kommer att släppa patriarkatet i första taget, om vi säger så. Mannen kan säkert sova tryggt i att kampen om kvinnliga präster kommer att uppta all reformanda ännu i många år. Men faktum är att tanken på Gud som någonting större och mer omfattande än bara en man inte är ny. På medeltiden omtalades Jesus ibland som modern (särskilt inom cistercienserorden), och delar av bildkonsten plockade tydligt upp temat med Jesus som den ammande modern. Som på den här bilden från 1400-talet, där Jesus ger Katarina av Sienna av hans livgivande blod, ett blod som ansågs bestå av samma sorts vätska som den mjölk som babyn fick när det ammade.

Jesus var också den som födde fram kyrkan. Och kungar, påvar och andra heliga personer. Så här:

Grattis! Det blev en kung!

Och säga vad man vill om medeltiden, men det var inte direkt en era av feministisk väckelse och hen-teologer. Däremot var det teologins guldålder, där man diskuterade och filosoferade över livgivande krafter, relationen mellan människa och Gud och stod öppna inför en tolkning av Jesus som moder. Så när mannen i Hbl skriver att det är ”en svår teologisk nöt” hur i hela friden ”avlandet av Jesus genom Guds Helige Ande” skulle ha gått till om Gud var en hen vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Verkligen? En allsmäktig Gud som har skapat världen och sedan via sin Heliga Ande ger Maria Jesusbarnet utan beröring så att den heliga treenigheten ska kunna bildas där Gud är allt men ändå tre och Jesus kan dö på korset för att människorna ska få syndernas förlåtelse. Ursäkta mig alltså, men det är tanken på Gud som inte varande av strikt manligt kön som skulle vara det svåraste att förklara? Har man en allsmäktig Gud som dagligen utför mirakel kan det väl inte vara ett större problem att hen är både man och kvinna i samma gudomliga varelse.

Lästips: Caroline Walker Bynum har skrivit massor med spännande om medeltida teologi.

12 thoughts on “Hen de Guden

  1. Charlotte- Som många betraktare från sidan, blir du fruktansvärt ovetenskaplig i frågor om religion – mycket åsikter och inte så många insikter. I grundtexterna beskrivs Gud som Herren, vilket man aldrig kan komma förbi. Men i min och många andras värld gör detta begreppet Gud varken till man, kvinna eller hen. ”Fader vår som är i him…” är inte ”pappa Gud” det är att förminska, personifiera och mänskliggöra begreppet.
    I vår kyrka (den finska och den svenska) även många anglikanska kyrkor talar man till Gud i liturgin som ”Vår fader och moder” – naturligtvis kan man hänga upp sig på att ordet fader kom först –
    Liten anekdot – För en massa år sedan 1953 hade vi i en båt en mässuppassare som hette Jesus Maria. Gubbarna i mässen, som alla var skandinaver, kunde inte förmå sig att ropa på Jesus Maria – så han kom det året att alltid kallas Oskar- Jag är rädd för att det inte går att göra samma sak med grundtexterna – men väl med förståelsen av begreppet.

    • Vad är det som du tycker är ovetenskapligt och åsikt istället för insikt, mer specifikt? Det här är ju inte en vetenskapligt text, utan en blogg, men det är vi ju båda medvetna om. Religion är en knepig vetenskap, eftersom det vetenskapliga i religion (och teologi) inte handlar om att söka svaren på vad eller vem Gud är utan om att söka svar på hur gudomlighet porträtteras och varför. På så vis är grundtexterna alltid bara text och gudsbegreppet aldrig fristående från sin kulturella kontext, om du förstår vad jag menar.

      Och jag älskar anekdoten med Oskar! Underbart! 🙂

    • Vilken otrolig tur för oss att Herr Lindqvist hade tid att delge sin fruktansvärt vetenskapliga anekdot som klarlade allt på ett sånt föredömligt sätt och gav oss en insikt utav ovärderliga mått.

      Charlotte tack till dig för att du orkar fortsätta med din fantastiska blogg! För oss som inte redan är fulllärda betyder den mycket! Intressant matnyttig och briljant!

  2. Intressant absolut men som alltid förstår jag inte varför allt tjafs om hens vara eller inte vara blir så hätsk. Personligen hatar jag ordet och kommer aldrig någonsin att använda mig av det om jag så blir tvingad. Men vad är problemet. På samma sätt som jag hatar det och aldrig kommer att använda det finns det såna som älskar det och använder det. Varför behöver det bli sånt bråk om det. Var man och kvinna gör väl för tusan det som passar bäst för den individen. Det är väl upp till var och en. Hur kan folk slösa tid på att irritera sig över vad andra gör. Obegripligt för mig.

    Sen är det en helt annan sak det där med treenigheten. Den har ingenting med kristendomen att göra. Den är upptagen ur ”hedniska” religioner som fanns innan kristendomen. Jag är inte religiös men har studerat bibeln. Visa mig ett enda ställe i bibeln som stöder treenighetstron 🙂 Finns inte utan har tagits upp i kristendomen från andra religioner. Jesus själv säger att Gud är större än honom själv. Märkligt då att de kan vara samma personer. Å andra sidan om Gud, Jesus och helig ande är personer och likvärdiga då kan man undra vad det var som kom över en kvinna som nämns i bibeln som ”helig ande” kom över henne. Våldtog han henne då?

    En liten grej. Om jag hade varit religiös och haft tron på den här Guden. Kan inte tänka mig något mer ointressant om Gud är man eller kvinna i så fall. Huvudsaken måste väl ändå vara vad Gud i så fall gör och kommer att göra. Eller?

  3. Hmm det var ingen kritik mot det du skrivit Charlotte. Hoppas du inte tog det så. Ditt inlägg var tvärtom mycket intressant

  4. Charlotte – Jag är medveten om det knepiga med tro – vetande och teologins uppgift och är väl lite överkänslig på den punkten. Det är få ämnen som man har så många åsikter om – som kyrka och religion – och oftast ganska lite vetande eller egen erfarenhet utav. Dennis skriver om treenigheten och har alldeles rätt, det finns inga direkt bibliska belägg. Treenigheten var ett sätt för de för de första kyrkofäderna” att förklara ett komplicerat sammanhang i argumentation mellan olika trosriktningar och till slut röstade man om saken. Den grekisk katolska kyrkan har fortfarande en något avvikande åsikt.
    Charlotte jag gillade att du tog fram medeltidens Mariamysterier, de är spännande och leder vidare in på det roliga med ”Da Vincicoden”.

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s